'Kerstomenbos' in één dag omgetoverd tot loofbos.

Met de hulp van de leerlingen van gemeenteschool Klim Op en de vrijwilligers van Bosgroep Antwerpen Noord werd dinsdag 28 januari 2020 een 'kerstbomenbos' omgetoverd tot loofbos.

185 inheemse zomer- en wintereiken en boskers werden er aangepland op 1ha.  De fijnsparren waren allemaal aangestast door de kever letterzetter. Het is een typisch kenmerk van de klimaatverandering. Bovendien hoort deze soort boom hier eigenlijk niet thuis. Dat is ook de reden waarom we op dit stuk aan de rand van het Park Franciscanessen voor kaalkap hebben gekozen. Zo krijgen de nieuwe loofbomen voldoende ruimte om te groeien. De vrijwilligers van Bosgroep zullen de groei opvolgen.

Het nieuwe bos wordt tijdelijk beschermd met een omheining. Deze zal blijven staan totdat de bomen groot genoeg zijn zodat de reeën de toppen niet meer kunnen kaal eten.   Na 15 jaar zou hier een volwaardig loofbos moeten staan.

Schepen Sus Vissers: "Het is een mooie samenwerking tussen de gemeente, Kempens Landschap en Bosgroep Antwerpen Noord. De kosten worden deels gefinancierd door het Agentschap Onroerend Erfgoed"

Het park vormt een leuke groene plek voor zowel jong als minder jong. De gemeente investeert jaarlijks zo'n 18.000 euro in onderhoud via sociale economie, weet Sus Vissers. Stapsgewijs worden hier werken uitgevoerd in het kader van het landschapsbeheerplan.