De Gasthuisstraat in Gooreind wordt elke ochtend (van 8.10u tot 8.30u) ingericht als schoolstraat voor een rustigere schoolomgeving.

Op vraag van het oudercomité van Gemeenteschool Klim Op en in samenwerking met de lokale politie en de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV) wordt een gedeelte van de Gasthuisstraat in Gooreind ingericht als schoolstraat. Het begin van de straat (aan de schoolpoort) wordt aan het begin van de schooldag gedurende een 20-tal minuten afgesloten. Met uitzondering van hulp- en nutsdiensten is geen gemotoriseerd verkeer toegelaten. De straat is enkel toegankelijk voor voetgangers en fietsers. Bewoners kunnen de straat steeds uitrijden, maar niet inrijden.

Aan het einde schooljaar van het schooljaar bekijken we met alle betrokkenen wat goed was en wat beter kan. Bij een positieve evaluatie kunnen we overgaan tot een definitieve invoering, verteld schepen van mobiliteit Rit Luyckx.

Dit project past in de campagne ‘Paraat voor de schoolstraat’ van de Vlaamse overheid. Zij deden een oproep naar scholen om schoolstraten in te richten. Op die manier wordt gestreefd naar gezonde en aangename schoolomgevingen met betere luchtkwaliteit, kansen voor vergroening, sociaal contact, beweging, duurzame verplaatsingen en verkeersveiligheid.

Meer informatie over deze campagne vind je op paraatvoordeschoolstraat.be

Kerkplaats en omgeving
We willen niet enkel de Gasthuisstraat veiliger maken voor schoolgaande kinderen maar ook de ruimere schoolomgeving van Gemeenteschool Klim Op en Vrije Basisschool Mater Dei onder de loep nemen. Eind maart was er een ideeënavond voor ouders, buurtbewoners en gemachtigde opzichters. De brainstorm over de verkeerssituatie vóór en achter de kerk leverde heel wat goede ideeën op die de komende maanden verder geanalyseerd worden op vlak van haalbaarheid en effect.

Kon je niet aanwezig zijn, maar heb je een goed idee om de omgeving van de Kerkplaats aantrekkelijker te maken voor fietsers en voetgangers? Mail je voorstel naar rit.luyckx@wuustwezel.be