Belasting op onbebouwde percelen wordt afgeschaft

Een belasting afschaffen? Dat hoor je niet vaak.

“We hebben ze dan ook vervangen door een belasting op meergezinswoningen”, zegt onze burgemeester die bevoegd is voor ruimtelijke ordening.

“Zes jaar geleden hebben we deze belasting ingevoerd omdat we mensen wilden stimuleren hun perceel op de markt te brengen. Velen hebben dat gedaan, vele percelen zijn inmiddels ontwikkeld”

Inmiddels is het hele beleid gewijzigd, niet enkel in Vlaanderen maar dus ook in Wuustwezel . “Ik zou zelfs durven zeggen: éérst in Wuustwezel en dan in Vlaanderen. Met onze bouwpauze op appartementen in het centrum van de gemeenten hebben we als eerste gemeente in Vlaanderen aan de echte noodrem gaan hangen. Inmiddels is er veel gewijzigd: zo zijn er in bepaalde stukken bv geen appartementen meer mogelijk”.

Inmiddels voerde Vlaanderen een betonstop / bouwshift in met als visie minder beton in de grond, meer behoud van open ruimte en dus onbebouwde ruimte.

“Hét moment voor ons om die belasting op onbebouwde percelen af te schaffen en te vervangen door een belasting op het bouwen van appartementen. Met die inkomsten ambiëren wij actief aan open ruimtebeleid te gaan doen. Misschien ook weer als eerste in Vlaanderen maar dan zij het zo maar.”, aldus burgemeester Wouters.