“Aanleg fietspad langs Bredabaan verloopt volgens plan”

De aanleg van vrijliggende fietspaden langs twee kanten van de Bredabaan, tussen de Eikendreef in Gooreind en het kruispunt met de Sint-Jobsebaan in Brasschaat verloopt goed. “Momenteel werkt de aannemer aan de individuele aansluitingen van de nutsvoorzieningen. Omdat dat gebeurt zonder grote kranen wekt het soms de indruk dat de werf stilligt, maar niets is minder waar”, vertelt Kris Van Looveren (CD&V), schepen van openbare werken in Wuustwezel.

6 fases

“In mei 2018 startte aannemer Adams met de aanleg van de fietspaden. Omdat het over zo’n lang traject gaat langs twee kanten van de Bredabaan en er moeilijke stukken bij zitten, verlopen de werkzaamheden in 6 fases”, legt Kris Van Looveren uit. “We zitten nu in de tweede fase en liggen zelfs voor op schema, maar daar kan een strenge winter straks snel verandering in brengen. Als we de vooropgestelde timing halen, zullen de werken in het voorjaar van 2020 klaar zijn.”

Geen kranen

“Voorbijgangers krijgen soms de indruk dat de werkzaamheden stil liggen omdat ze geen kranen in actie zien, maar dat is een vertekend beeld. De aanleg van de riolering in het stuk tot aan de Beukendreef gebeurt bijvoorbeeld met een zuigwagen in plaats van met een kraan. Ook het aansluiten van de nutsvoorzieningen aan de woningen doen ze met kleiner materiaal, maar er wordt hier wel degelijk alle dagen gewerkt.

30 en geen 50 km/u

“Heel de periode dat ze langs twee zijden van de gewestweg nieuwe riolering en fietspaden aanleggen, kan het doorgaand verkeer in twee richtingen blijven passeren “, geeft Kris Van Looveren mee. “We krijgen veel vragen om de maximum snelheid op te trekken van 30 naar 50 km per uur, maar in overleg met de aannemer en de politie doen we dat niet. Ook het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) is geen voorstander van 50 km/u. Voor de veiligheid van de arbeiders op de werf is het belangrijk dat het verkeer stapvoets passeert. Tijdens de kerstvakantie – als ze niet werken – mag je er wel 50 km/u rijden, maar na het bouwverlof terug 30 km/u.”

Riolering

“De riolering tussen de Kochdreef en de Beukendreef zal voor het bouwverlof in december klaar raken. Begin januari volgt de aanleg van het gescheiden rioleringsstelsel en daarna het fietspad langs de westzijde van de Bredabaan. We vragen nog even geduld van de omwonenden en de weggebruikers, maar het eindresultaat zal gezien mogen worden”, besluit schepen Kris Van Looveren. (SdK – foto: stijnbyme.be)

Lees de reacties (0)
Lees de reacties (0) Verberg reacties